Ny student

Velkommen til Linjeforeningen Baris!

Du har uten tvil tatt et godt valg, og vi er mer enn klare for å ta deg imot på immatrikuleringsdagen. Du har sikkert mange spørsmål, og vi skal prøve å besvare dem så godt vi kan.

I løpet av de første dagene på studiet er det mye som skal falle på plass og man kan føle at man har havnet på litt dypt vann. Så hva gjør du nå? Vi har lagt opp en grov plan for det første du må gjøre som ny student!

Under får du en fin oversikt over hva som må gjøres de første dagene:

Registrer deg og betal semesteravgift:

Det første du må gjøre som ny student er å registrere deg på Studentweb, og derav melde deg opp til emner, undervisning og eksamen.

Frist: 15. september (høst) og 1. februar (vår)

Deretter kan du opprette din NTNU-brukerkonto. Ved opprettelse får du generert en ny e-postadresse på formen dittbrukernavn@stud.ntnu.no. Det er denne e-postadressen som fakultet og institutt benytter seg av. Dittbrukernavn vil være brukernavnet du skal bruke når du logger deg på NTNU sine internsider.

Betaling av semesteravgift har samme frister som å melde seg til undervisning og eksamen. Semesteravgiften må betales for at du skal kunne være student ved NTNU.

Etter semesteravgiften er betalt kan du søke om lån og stipend hos Lånekassen.no

Skaff adgangskort:

Adgangskortet fungerer som studiebevis, lånekort til biblioteket, adgangskort til rom og til kopimaskinene på campus. I tillegg til adgangskortet må du laste ned "Studentbevisapp" da dette brukes som bevis for at du er student.

Pensum:

Pensumbøker kan kjøpes nye på Akademika enten på nett eller fysisk på campus. Dersom du ønsker å kjøpe bøker brukt, spør en fadder eller sjekk ut bookis og iBok.

Pensum kan endres fra år til år da det kommer ny relevant litteratur, så vent til emne-ansvarlig har publisert pensumlisten på Blackboard.

Hva er immatrikulering?

Skoleåret starter med en felles oppstartseremoni for alle nye studenter kalt immatrikulering. Under immatrikuleringen får studentene en hilsning fra rektor, samt underholdning. Rett etter immatrikuleringen står flere studentorganisasjoner klare til en live-sending.

Før immatrikuleringsseremonien vil du få tildelt din faddergruppe, slik at du og din faddergruppe sammen drar opp til Gløshaugen for å se på seremonien.

Nyt ditt nye liv som student!

Nå som du er ferdig med ferdig med alt det praktiske til skolen, har du muligheten til å kaste deg ut i alt det spennende som studiebyen Trondheim har å by på. Her er det Linjeforeningen Baris kommer inn i bildet, da vi skal være veiledere og hjelpe deg inn i studentlivet med all vår erfaring.

De første dagene som er arrangement fra skolens side er fylt med myyyyye informasjon om NTNU og de kommende årene på bacheloren eller masteren. Etter skoletid er det fadderuke-opplegg slik at du blir best mulig kjent med andre studenter på barnevern, dine faddere og studenttilværelsen. Vi anbefaler at du er med på det meste slik at du får en best mulig studiehverdag!

Fadderuken er en fantastisk mulighet til å få vite mer om de forskjellige tingene byen kan tilby, som fritidsaktiviteter, hobbyer, kulturarrangementer, fester og turer. Så vi anbefaler alle å være med på mest mulig av opplegget i fadderukene. Det er muligheter for at man blir sliten i løpet av fadderuken, men det er derfor det er lagt inn dager i programmet som er roligere enn andre.

Ta kontakt med oss i Baris-styret dersom du har spørsmål!